Strategier til at klare sommervarmen
- Silke Ena Svare Arbo

- 25. maj
- 5 min læsning

For mange autistiske mennesker er sommer forbundet med store sansemæssige udfordringer - særligt når det er varmt. Mange af de sansemæssige udfordringer som fylder hele året, bliver nemlig ekstra udfordrende og sværere at regulere, når det er varmt, man sveder, lyset blænder og neurotypiske mennesker i en slags kollektiv social psykose beslutter, at alle solskinsdage betyder sociale aktiviteter udendørs, fordi “ellers nyder du jo ikke det gode vejr”.
Det er måske en smule overdrevet beskrevet, men det sociale pres om sommeren er ret intenst, så overdrivelse fremmer forståelsen. Jeg læste på et tidspunkt fænomenet beskrevet som sol-stress, og det synes jeg faktisk beskriver det ret godt.
Derfor bliver sommeren, med solstress og sanser på overarbejde noget der for mange autistiske mennesker bare skal overleves. Sådan er det også for mig. Og der er en grund til at jeg skriver overleve - for med mindre jeg ligger på stranden i bikini under en parasol af en slags, eller sidder på en terrasse efter kl 20:30, så lever jeg ikke om sommeren, jeg overlever.
Følelsen af at det er for varmt, at min krop er tung, sved på min hud og lys der gør ondt i mine øjne er virkelig noget der generer mig meget på denne tid af året. Derfor har jeg med vilje ikke en ambition om at jeg absolut skal “nyde det gode vejr” hver dag, for det er urealistisk, og så sætter jeg mig selv op for at fejle. Jeg har en ambition om at overleve, og få det bedste ud af det, og det ved jeg at jeg kan lykkes med.
I artiklen her har jeg derfor samlet nogle af de strategier, der er vigtigst for at jeg kan overleve en varm sommer i Danmark, med alt hvad den indebærer. Strategierne er som følger:
1: Hav altid noget koldt at drikke i køleskabet
Jeg klarer det ved at have flasker med vand eller danskvand i køleskabet. I modsætning til vand fra hanen, så smager vand fra flaske altid ens, og jeg kan skrue låget på og have flaskerne med mig, uanset hvor jeg skal hen. Ja, vand fra forskellige vandhaner smager forskelligt, og ja, jeg hader en lille smule, at jeg kan smage forskel.
2: Find en solcreme du ikke hader
Jeg ved det her er en svær en for mange. For mig er det især lugten af solcreme, jeg ikke kan klare, eller hvis teksturen bliver for flydende. Den bedste for mig lige nu er Matas’ egen solcreme til kroppen, den dufter ikke af solcreme og føles som almindelig creme. Så har jeg en anden solcreme til ansigtet fra ACO, og en læbepomade med solbeskyttelse i tasken, for mine læber er det første på min krop, der bliver solbrændt - det er absolut forfærdeligt.
3: Hav løst og blødt tøj på (hvis du er nødt til at have tøj på)
Tøj er valgfrit når man bare er hjemme og ikke har gæster. Skal man absolut omgås andre mennesker, er det rart med tøj man kan holde ud at have på, og som ikke holder på varmen. Tyndt bomuld plejer at være bedst for mig - generelt er tøj af naturlige og ikke-syntestiske fibre bedst til ikke at holde for meget på varmen.
4: Skærm dig fra det skarpe og varme lys
Gardiner, persienner, mørklægningsgardiner, pap for vinduet … hvad end virker. Både fordi det skærmer for lyset, men også fordi det holder varmen ude. Herhjemme er vores mørke persienner i hele lejligheden altid rullet ned på soveværelset, og i stuen veksler de mellem at være 50% og 80% nede om sommeren.
5: En ventilator er din ven
Bonus hvis du kan finde en hvis larm ikke gør dig sindssyg. Jeg har lånt min fars (på ubestemt tid), det er den eneste jeg kan holde ud at høre på i det lange løb. Hvor god en ventilator er handler ikke kun om hvor meget den køler, men også om du kan holde støjniveauet ud.
6: Hav kold mad i køleskabet som det er nemt at tilberede
Koldskål, skyr, youghurt, jordbær med fløde … noget der er koldt at spise, hurtigt at tilberede og som mætter meget hjælper med at tage sulten, uden at jeg føler mig helt klam i kroppen bagefter. Når det er varmt udenfor føles det som om at mad ligger sig anderledes i min mave og min krop, så det er vigtigt med noget der føles rart i maven efter jeg har spist det.
7: Sodavandsis. Flere sodavandsis
Sodavandsis er gode fordi de køler ned, uden man får den samme oppustede/tunge følelse i kroppen som flødeis giver. Sun lolly er særligt godt her (ifølge mig).
Bonusinfo hvis du har tendens til angstanfald eller panikanfald: at ligge en Sun-Lolly op inderlåret er en god måde at flytte tankerne fra indre fokus til ydre fokus, så man bedre kan rumme angst og panik. Det kombineret med vejrtrækningsøvelser har været min go-to strategi til at håndtere panikanfald i 7 år.
8: Sov med en tynd dyne eller et tæppe
Her er jeg altså særligt glad for min tyngdedyne fra restful blanket*. Fordi den kun indeholder kerner, så holder den ikke fast i varmen på samme måde som andre tyngdedyner gør. Det gør den rar at sove med også på de varme nætter.
I sommermånederne tager jeg et behageligt tyndt dynebetræk og ligger min tyngdedyne ovenpå - så kan jeg sove med tyngde uden at føle jeg koger om natten. Vågner jeg om natten fordi jeg fryser, kan jeg altid lægge en dyne mere ovenpå.
* (reklame, modtaget i gave)
9: Sig nej tak til sociale aktiviteter, du ikke har energi til
Den del er vigtig hele året, men særligt når det er varmt, og man bruger ekstra energi på at håndtere varmen, kan det ikke understreges nok, hvor vigtigt det er ikke at sige ja til sociale aktiviteter man føler sig presset til eller ikke har energien til. Det er altid forfærdeligt at sidde til et eller andet socialt arrangement med begyndende hovedpine omgivet af for meget støj - men det bliver 10 gange værre hvis man så også sveder, ikke har den gode ventilator tæt på, og ikke kan smide trøjen forsvinder er socialt uacceptabelt.
__________________________________
Har du nogle spørgsmål efter at have læst denne artikel, finder du svar på ofte stillede spørgsmål ved at klikke her - og skulle du have lyst til at støtte det formidlende arbejde jeg laver på min hjemmeside, og samtidig få adgang til mit nyhedsbrev, kan du læse mere om hvordan du kan gøre det ved at klikke her.



